PROV HYUNDAI IONIQ 6 | NY BIL DUCKAR FÖR LUFTEN Hyundai fortsätter med att spotta ur sig elbilar och efter Ioniq 5 följer nu Ioniq 6, en strömlinjeformad sedan. Hur den känns på vägen tar vi reda på nu! TEXT: JÖRN THOMAS, BEARBETNING: TOBIAS MERSINGER /// FOTO: CHRISTIAN BITTMANN I Korea jobbas det för fullt. Tänker man på de gamla, trista Hyundai-modellerna Elantra, Pony och Co. har tillverkaren gjort utvecklings- och designtekniska kvanthopp de senaste decen- nierna. Den aktuella modellen Ioniq 5 har till och med brädat den tyska premiumkonkurrensen i ett antal tester. Men nu är det dags för nästa modell som hamnar hos handlarna under nästa års första kvartal: Ioniq 6. Till skillnad från ganska kantiga Ioniq 5 är Ioniq 6 en strömlinjeformad sedan som satsar konsekvent på lågt luftmotstånd. C w -värdet? Låga 0,21. I fronten sitter elek- troniskt styrda luftklaffar och air-curtains, hjulhusen har en speciell inklädnad, undersidan är helt plan och slutar i en diffusor som minskar luftvirvlar. På bakluck- an sitter dessutom en uppseendeväckande vinge som påminner en aning om gamla Porsches Turbo-vinge och som är upplyst av inte mindre än 240 ljuspunkter. Där Mercedes luftmotståndsmirakel EQXX satsar på en spoilerläpp, väljer koreanerna att istället låta den 4,86 meter långa karossen att löpa ut mjukt i en aerodyna- misk droppform. Tekniskt ger Ioniq 6 konkurrenterna huvudbry, pre- cis som Ioniq 5: 800 V-arkitektur och batteristorlekar på upp till 77,4 kWh bäddar för lång räckvidd, riktigt snabb laddning och trevlig prestanda. Ioniq 6 AWD drivs av två elmotorer (en per axel) som möjliggör imponerande accelerationer. Det hela blir inte heller sämre av ett konsekvent designat kupéutrymme, omfat- tande digitalisering och sammanlagt 700 ljuspunkter som pryder in- och utsidan. Nykomlingen bygger på koncernens elektriska E- GMP-plattform, precis som Ioniq 5 och Kia EV6. Släkt- skapet känns framför allt igen på det plana kupégolvet utan störande kardantunnel. Framför föraren sitter en instrumentbräda med egen prägel som domineras av två 12-tumsskärmar varav den ena är beröringskänslig. Beställer man sin Ioniq 6 med backspegelkameror får man inte bara tre kilometer längre räckvidd utan ytterligare två skärmar, placerad i var sin ände av instrumentbrädan. Fyra av de sammanlagt 700 ljuspunkterna sitter i mitten av ratten där de bland annat informerar om laddningsnivån. Användargränssnittet är kanske inte riktigt lika intuitivt som förr, men efter en kortare till- vänjningsfas fungerar allt friktionsfritt. Man vänjer sig lika mycket vid växelväljarstumpen som vid fönsterhiss- knapparnas flytt till mittkonsolen. De stora skärmarna u Den strömlinje- formade karossen ska tilltala de kun- der som inte gillar Ioniq 5 på grund av dess kantiga form. r Utmärkt sitt- komfort bakom de dubbla 12-tums- skärmarna, en bro- liknande mittkonsol med gott om för- varingsmöjligheter och ett problemfritt användargränssnitt. 24 23/2022
Ladda ner PDF-fil
Cookiepolicy